KIRKKONUMMI
Kirkkonummi liputtaa ensimmäistä kertaa Pride-viikon kunniaksi
Kesäkuu on rakkauden ja tasa-arvon juhla-aikaa, sillä silloin vietetään kansainvälistä Pride-kuukautta. Tällä viikolla juhlistetaan erikseen myös Helsinki Pride-viikkoa, joka on sateenkaarivähemmistön suurin kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma Suomessa. Tänä vuonna myös Kirkkonummi osallistuu tapahtuman juhlistamiseen, sillä kunta järjestää ensimmäistä kertaa Pride-liputuksen.
Siuntiossa Priden kunniaksi on liputettu jo vuodesta 2022 lähtien. Aloitteen liputuksesta tekivät RKP:n Stefan Svanfeldt ja 16 muuta valtuutettua.
Inkoossa RKP:n Patricia Grönholm on ensimmäisenä allekirjoittaneena jättänyt 16 muun allekirjoittaneen valtuutetun kanssa aloitteen aiheen tiimoilta kesäkuisessa kokouksessa.
Näkyvyyttä ja tukea kunnalta
Tästä viikosta lähtien Kirkkonummen kunta nostaa sateenkaariliput kunnantalon salkoon kahdesti vuodessa. Ensimmäisen kerran kesäkuussa Helsinki Pride-viikon aikaan ja toisen kerran syyskuun ensimmäisenä lauantaina. Tällöin kunta valaisee lisäksi vesitornin sateenkaaren värein ja Kirkkonummen suomalainen seurakunta järjestää jo lähes perinteisen, kaksikielisen sateenkaarimessun.
Askel kohti yhdenvertaisempaa Kirkkonummea
Viime kesänä Kirkkonummen valtuustossa jätetty aloite vuosittaisista Pride-liputuksista hyväksyttiin enemmistöäänin tämän vuoden maaliskuussa. Vihreiden Lauri Lavannin ja 24 muun allekirjoittaneen valtuutetun jättämän aloitteen on tarkoitus tukea kunnan strategiaa ja edistää mm. kuntalaisten hyvinvointia, tasa-arvoisuutta sekä yhdenvertaisuutta.
Liputtamisella halutaan ilmaista tuki ja hyväksyntä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille Kirkkonummella. Lavannin mukaan eleen kustannukset ovat kunnalle todella vähäiset, mutta sen merkitys voi olla korvaamaton vähemmistölle ja etenkin tutkimusten mukaan henkisesti ikätovereitaan huonovointisemmille sateenkaarinuorille.
Pride-piknik nuorille
Kirkkonummen suomalainen seurakunta, Kyrkslätts svenska församling, kunnan etsivä nuorisotyö, SVEPS Ungdomsverkstad sekä Ohjaamo järjestävät Pride-teemaisen piknikin nuorille torstaina 25.6. Kirkkolaakson puistossa klo 14-18.
Tapahtumassa on luvassa yhdessäoloa sateenkaarevassa hengessä ja turvallisessa ympäristössä. Piknikillä saa osallistua erilaisiin piha- ja lautapeleihin ja tarjolla on pientä syötävää ja juotavaa. Omien eväiden tuonti on myös sallittu. Huonon sään sattuessa piknik siirretään kauppakeskus Kirsikassa sijaitseviin seurakunnan tiloihin Ellenissä.
