PYY ei taida junalle pärjätä, mutta Veikkolan aseman seutu on vielä sen valtakuntaa. Veikkolan suunnitellulla asemalla kesäkuussa 2024.
Jussi Salo
VEIKKOLA
Länsirata – arpa pitkälle tulevaisuuteenEspoon Kokoomuksen Mia Laihon KS kommenttikirjoitus 19.11.2025 on tyypillinen Länsiradan kannattajan puheenvuoro, jossa toistuvat tarkemmin perustelemattomat lupaukset vuosikymmenien päähän kuten ” Kasvun moottori kantaa sadan vuoden päähän, 6 Mrd € yksityiset investoinnit luvassa, tulevaisuuden kasvun selkäranka” jne. Länsiradan hyötyjä maalaillaan niin kauas tulevaisuuteen, ettei monikaan nykyisistä päättäjistä ole enää arvioimassa miten ennusteet toteutuivat. Tietenkään tulevia talousvaikutuksia ei voi tarkasti ennustaa, mutta tiedetyt epävarmuudet ja ennusteiden perusteet olisi syytä tuoda esiin.
Länsirata Oy:n käyttää perustelua, jossa radan myötä syntyisi 1,5 miljoonan asukkaan yhtenäinen työssäkäyntialue. Ikään kuin sitä ei jo nyt olisi ja että uusi rata taikasauvan lailla sen synnyttäisi. Turku – Helsinki bussiliikenne (1h59min) ja rantarata (2h2min) tarjoavat jo nyt sangen hyvin toimivat joukkoliikennemahdollisuudet. Nämä huomioiden on aikasäästö nykyisiin vaihtoehtoihin verrattuna parhaassa tapauksessa n. 30min/suunta, mikäli Lohja-Salo väli vielä joskus rakennetaan. On mahdollista, että radasta tulisi rahoitus- ja motivaatiosyistä pitkäksi aikaa lähijuna Lohja-Helsinki välille. Tämä riski on, vaikka osakassopimuksessa projektin motiivi onkin nopeampi ratayhteys Turun ja Helsingin välillä.
Radan budjetti on hataralla pohjalla ja arvioidut hyödyt kaukana tulevaisuudessa. On varsin todennäköistä, että nykyinen päätöksenteossa käytettävä budjetti tullaan ylittämään merkittävästi, minkä hankkeen tukijatkin nyt laajalti myöntävät. Lisäksi on epärealistista laskea sen varaan, että Länsirata saisi EU rahaa jopa 50% toteutuvista kuluista (tämä on optimistisin näkemäni arvaus). Vertailun vuoksi, rakenteilla oleva Espoon kaupunkirata on saanut tähän mennessä 11M€ EU -tukea, mikä on n. 3% arvioiduista 330M€ kustannuksesta.
Radan vaikutus ympäristöön ja luonnon monimuotoisuuteen on konkreettista ja pysyvää. Lisäksi alueellinen luonnon tuho realisoituisi jo lähivuosina, heti maastotöiden alkaessa. Uudellamaalla joudutaan lakkauttamaan 4 luonnonsuojelualuetta kokonaan tai osittain. Rata kulkee kilometrin matkalla Nuuksion kansallispuiston rajaa pitkin. Julkinen talous saadaan toivon mukaan joskus kuntoon ja jos hyvin käy, nyt syntyvät velatkin maksettua, mutta radan alle jääneet luontoarvot ja kulttuurimaisemat menetetään pysyvästi. Lisäksi moni menettää kotipaikkansa.
Radan, asemien ja uusien lähiöiden alle jää arviolta n. 50km2 metsää, peltoa, kulttuuriympäristöä ja asuttuja alueita. Tämä menetys on peruuttamaton ja lopullinen luonnon monimuotoisuuden ja kulttuuriympäristöjen kannalta. Kirkkonummen pohjoisosista menetettäisiin radan ja aseman alle n. 1,4km2 Nuuksion arvokasta reunametsää, mukaan lukien Torvströmossenin ja Stockholmsmossenin korpisuot. Alueen metsä on pääosin monimuotoista, varttunutta ja siellä elää uhanalaisia eläimiä ja kasveja. Lähistön asukkaat käyttävät tätä metsää ahkerasti ulkoiluun ja virkistykseen mihin se hyvin soveltuukin. Radan luontohaitoista saa hyvän kokonaiskuvan perehtymällä Uudenmaan ELY -keskuksen YVAsta tehtyyn ns. perusteltuun päätelmään, joka löytyy vaikkapa ympäristö.fi - sivustolta.
Asemaan liittyvät suunnitelmat ’Nuuksion porttina’ johtaisivat Nuuksion eteläosien kävijämäärän merkittävään kasvuun, mitä luonnon rauha ja eläinten elinolot eivät mielestäni kestä. On vaarana, että kansallispuistostamme tulee jonkinlainen liikunta- ja elämyspuisto sähköpyörineen, mönkijöineen ja liikuntatapahtumineen. Ehkä hyvä ulkoilijoille, mutta haitallista luonnolle. Radan rakentamisen aikainen melu, tärinä ja liikenne haittaavat heti projektin alkuvaiheesta lähtien kansallispuistoa.
Toivottavasti Kirkkonummen valtuusto käyttää viisasta harkintaa yhteisen elinympäristömme puolesta ja osaa nähdä höttöisimpien tulevaisuuden maalailujen läpi. Länsirata on arpa, joka on maksettava nyt, mutta voitot ovat epävarmoja ja kaukana tulevaisuudessa.
MARKKU JÄMSÄ
Veikkola, Kirkkonummi
