SÄHKÖAUTOJEN määrä kasvaa vauhdilla: tänä vuonna Carunan verkkoalueelle sähköautoja on tullut lisää noin 20 prosenttia. Kuva: Caruna
Jussi Salo
SÄHKÖAUTOT
Sähköautojen määrä kasvaa Carunan verkkoalueillaSÄHKÖAUTOT
Traficomin tilastojen mukaan ladattavia autoja on Carunan verkkoalueilla jo 87 000, ja kuluvan vuoden aikana on lisää tullut noin 13 000 sähköautoa. Sähköautojen määrä kasvaa vauhdilla: tänä vuonna sähköautoja on tullut lisää noin 20 prosenttia. Espoo erottuu selvästi suurimpana sähköautoilukuntana. Kirkkonummella sähköautoja on toiseksi eniten, 3982 kappaletta.
SÄHKÖAUTOJEN top 10 kunnat Carunan verkkoalueilla. Sähköautotilastot Traficom syyskuu 2025. Tilasto sisältää sekä ladattavat hybridit että täyssähköautot. Kuva: Caruna
Jussi Salo
Carunan verkkoalueiden täyssähköautojen osuus kaikista Suomen täyssähköautoista on noin 26 %. Määrä on kasvanut noin 30 prosenttia vuoden aikana. Kuluvan vuoden ensimmäisen kvartaalin lopussa Carunan verkkoalueille oli rekisteröity noin 41 000 täyssähköautoa. Kasvu on ollut erittäin nopeaa, ja esimerkiksi Espoossa täyssähköautoja on jo yli 16 000.
– Tyypillisen suomalaisen omakotitalon tehontarve yli kaksinkertaistuu, kun perheeseen hankitaan sähköauto ja tyypillinen laturi. Hintojen vaihdellessa yhä useampi kotitalous hankkii myös akun, jota voi ladata energian hinnan halvoilla hetkillä ja purkaa kalliiden tuntien aikana, sanoo Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen.
Ladattavien osuus 15 %
Ladattavien autojen osuus koko autokannasta on noussut noin 13 prosentista 15 prosenttiin vuodessa Carunan verkkoalueilla. Kehitys seuraa koko Suomen trendiä, jossa ladattavien autojen osuus kasvaa tasaisesti. Carunan alueilla kehitys on ollut muuta Suomea nopeampaa, Espoo ja Kauniainen ovat Suomen kärjessä liikenteen sähköistymisessä.
Uusien autojen rekisteröinneistä jo 39 % on täyssähköautoja Carunan verkkoalueilla. Koko Suomea tarkasteltaessa vuonna 2025 joulukuun alkuun mennessä täyssähköautojen osuus uusista ensirekisteröinneistä oli 36 %, mikä on 86 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
Suurten kuntien ostovoima ja lyhyemmät ajomatkat edistävät sähköautojen hankintaa. Traficomin mukaan Etelä-Suomessa latausinfran kehitys on ollut nopeampaa kuin muualla maassa, mikä osaltaan selittää sähköautojen suuren määrän esimerkiksi Espoossa.
Merkittävä vaikutus omakotitalon huippukulutukseen
Sähköautojen lataamisella on merkittävä vaikutus hetkittäiseen sähkönkäyttöön eli kuormitushuippuihin. Lataus lisää huippukulutusta erityisesti omakotitaloalueilla. Yksi täyssähköauto lisää vuosikulutusta noin 2 500 kWh, mikä on yhtä paljon kuin yhden kerrostaloasunnon kulutus.
Suurimmat lataustehot osuvat useimmiten yölle pörssisähkön hinnan ohjaamana, mutta latausten tehopiikki voi olla myös muuhun aikaan. Yhtäaikaistumista näkyy erityisesti tilanteissa, joissa edellisen yön hinta on ollut kallis ja seuraavan yön hinta on kallis.
KUVASSA 40 sähköauton lataukseen sopivaa sähkön käyttöpaikkaa kahdelta omakotialueelta Espoosta (maaliskuu 2025). Graafista selviää, että kulutus nousee heti, kun sähkön spot-hinta on alhainen. Kuva: Caruna
Jussi Salo
Yhtäaikaisuus todennäköisesti nousee tulevaisuudessa automaation kehittymisen myötä; kuluttajilla on jo nyt käytössä spot-hintaennuste useammalle päivälle eteenpäin kulutuksen suunnitteluun. Sähkön yhtäaikaisella käytöllä on merkittävä vaikutus sähköverkon kuormitushuippuihin.
Hinta ohjaa kulutushuippuja
Sähköverkkoihin kohdistuu ennennäkemätön paine, kun lämmitys ja liikenne sähköistyvät sekä kulutus ajoittuu hinnan mukaan entistä enemmän samoille hetkille.
– Jos kaikki käyttäisivät sähköä samaan huippuaikaan, kolminkertaistuisi olemassa olevien asiakkaiden tehontarve. Vaikka sähköautojen kokonaisenergiankulutus on pieni suhteessa muuhun sähkönkäyttöön, latauksen ajoittuminen voi kasvattaa huipputehon tarvetta ja aiheuttaa paikallisia ylikuormitustilanteita sähköverkossa. Ylikuormituksen ja kulutuspiikkien välttämiseksi sähköautoa kannattaa ladata öisin, sanoo Rautiainen.
Monilla alueilla, erityisesti kaupungeissa, jakeluverkkojen tehontarve tulee kaksinkertaistumaan tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Sähköautojen määrä kasvaa edelleen, ja latausinfran kehitys, mutta myös muu sähköistyminen vaativat investointeja sähköverkkoon.
KUVASSA 40 sähköauton lataukseen sopivaa sähkön käyttöpaikkaa kahdelta omakotialueelta Espoosta (maaliskuu 2025). Graafista selviää, että kulutus nousee heti, kun sähkön spot-hinta on alhainen. Kuva: Caruna
