Jussi Salo
ENQVIST
Länsirata ei ole Kirkkonummen etu – ekologiset haitat ja epävarmat hyödyt eivät kohtaa- Olen tyytyväinen siihen, että kunnanhallitus esittää Länsirata Oy:n osakassopimuksen hylkäämistä. Olen vastustanut hanketta alusta asti sen merkittävien luontovaikutusten vuoksi. Ratalinjaus pirstoisi arvokkaita metsäalueita ja heikentäisi luonnon monimuotoisuutta tavalla, jota ei voida täysimääräisesti kompensoida. Tämä ei ole ekologisesti kestävä tie eteenpäin.
Samalla tilanne ei ole yksinkertainen. Minulle on tärkeää, että ihmisillä on oikeus liikkua sujuvasti ja turvallisesti, ja siksi joukkoliikenteen kehittäminen kuuluu kunnan välttämättömiin tehtäviin. Mutta juna-asema ei itsessään vielä tee alueesta toimivaa, sen ympärille pitää uskaltaa kaavoittaa tiivistä, palveluiden lähellä olevaa asumista. Masala ja Tolsa ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten joukkoliikenne toimii, kun väestöä on riittävästi lähellä asemaa.
Kirkkonummella tämä keskustelu on silti vaikea. Meillä elää sitkeä käsitys siitä, ettei kukaan muka halua asua ”ongelmalähiöissä”, joita jokainen kerrostalo monien päättäjien puheissa lähtökohtaisesti edustaa. (Sanon tämän humoristisesti ja rakkaudella, asun itse niissä “pahamaineisissa” kerrostaloissa, täysin omasta tahdostani.) Jos asemanseutujen varaan rakennetaan laajoja pientaloalueita, autoilun tarve ei merkittävästi vähene, vaikka junat kulkisivat parin kilometrin päästä.
Länsirata voisi olla järkevä ratkaisu vain silloin, kun ekologinen kestävyys ja maankäyttö tukevat toisiaan. Nyt näin ei ole. Luontovaikutukset ovat liian suuret, maankäytön linjaukset liian hajanaisia ja Veikkolan aseman todelliset hyödyt hintaan nähden liian epävarmoja. Näillä perusteilla hanke ei ole Kirkkonummen etu, eikä siihen pidä sitoutua.
MINNA ENQVIST
Kunnanvaltuutettu, vasemmisto
