KYRKSLÄTT
Tågdepå i Getberg – nej tack!Esbo stadsbanas planerade depå behöver rymma ca 7 km tågräls. Det handlar således om ett massivt och larmigt industriliknande område. Ifall det blir Kyrkslätt som ska bistå med utrymme för depå, bör vi väga för- och nackdelar mellan alternativen Bobäck och Getberg.
Vi som bor vid tågbanan mellan Jorvas och Getberg har redan stor bullerbelastning av motorvägen (väg 51). Bullret finns ständigt där. Vid dagliga rusningstider är ljudet som ett antågande åskväder. På vårliga söndagskvällar är det inte fågelsång vi lyssnar på utan på stugresenärerna som kör längs med motorvägen in till Helsingfors.
Att vara utsatt för buller är en hälsorisk. Enligt docent och forskare i bullerfrågor vid Helsingfors universitet Outi Ampuja, som föreläste om ämnet 7.5.25 i Kyrkslätts kommunhus, visar forskning att man kan lindra skadorna och bättre stå ut med trafikbuller om man vet att man regelbundet får pauser. För vår del är pauserna på natten. På natten är motorvägen tyst och man kan uppnå hyfsat bra nattsömn.
Skytteltrafik med tomma tåg mellan Esbo och Getberg kommer att försigå i första hand sent på kvällarna och tidigt på morgonnatten. Om tågdepån placeras i Getberg belastas de som redan lider av motorvägens buller ytterligare.
Kyrkslätts kommunstrategi definierar långsiktiga mål för beslutsfattande fram till 2030. Den tar avstamp i fyra värdegrunder varav den första är hållbarhet. Ur hållbarhetsperspektiv är Getberg på lång sikt det sämsta alternativet eftersom vägen från Esbo till Getberg är avsevärt längre än till de tre andra alternativen (Bobäck, Näckskog och Mankby). Skytteltrafiken med tomma tåg mellan Köklax och Getberg skulle uppgå till över en miljon kilometer per år. Att köra tomma tåg av och an är sannerligen inte hållbar verksamhet.
Kommande Kyrkslättbor kommer inte att bosätta sig i de planerade bostadsområdena nära banan eftersom de helt enkelt inte längre är trivsamma. Det här har följder för befolkningssammansättningen i kommunen. Där deciblena är höga tenderar man att placera små hyreslägenheter och lägenheter för studerande.
Ur flera olika synvinklar framstår Getberg som klart det sämsta alternativet för en tågdepå i Kyrkslätt. Alternativet Getberg ökar avsevärt bullret vid rutten Jorvas-Getberg, stora delar av markerna kring banan förlorar attraktion och hållbarhetsaspekten i ett sådant beslut skulle inte gå att försvara.
Jag uppmanar dig som beslutsfattare som fått många röstares förtroende att öppet och modigt arbeta för ett tryggt och trivsamt Kyrkslätt. Nej till tågdepå i Getberg!
MAJ ÅBERG-HILDÉN, Ped.mag,
bosatt i Tolls, Kyrkslätt