Jussi Salo
BJÖRK
Västbanan – en dyr symbolpolitik utan verklig nyttaSom en del kanske redan vet är jag starkt emot det så kallade ”Västbanan-projektet” – eller ”En timmes tåget”, som det ibland kallas beroende på vem som försöker sälja idén. Bakom de storslagna planerna gömmer sig nämligen en dyr och ineffektiv satsning som varken gynnar Kyrkslätt, regionen eller skattebetalarna.
I det första skedet uppskattas kostnaderna till 1,3 miljarder euro. Av detta står de berörda kommunerna för hela 400 miljoner – varav Kyrkslätts andel är minst 15 miljoner euro. Femton miljoner som kunde användas betydligt klokare i vår egen kommun. Staten bidrar med ytterligare 400 miljoner och går i borgen för 500 miljoner till – allt ur våra gemensamma skattemedel.
Projektets ursprungliga motivering var att snabba upp tågresan mellan Åbo och Helsingfors med cirka 15 minuter. Men tiderna har förändrats. Distansarbetet har minskat behovet av daglig pendling, och argumentet om restid känns allt mer föråldrat. Nu försöker man i stället motivera banan med markanvändning – men för Kyrkslätts del är detta irrelevant. Det planerade stationsområdet skulle hamna på ett svårtillgängligt och opraktiskt ställe, långt från där människor faktiskt bor och vill utveckla sin närmiljö.
Dessutom glömmer man att 37 000 av Kyrkslätts 42 000 invånare redan bor närmare Kustbanan, inte Västbanans tänkta dragning. Det vore därför betydligt klokare att satsa på att förbättra den befintliga infrastrukturen. För ”endast” 200 miljoner euro kunde vi göra de nödvändiga förbättringarna på Kustbanan – något som skulle gynna både Kyrkslätt, och hela kustregionen direkt.
Och låt oss inte glömma att 1,3 miljarder bara gäller första skedet. Först i det andra skedet skulle den nya spårsträckningen hela vägen mellan Helsingfors och Åbo bli verklighet. Den totala kostnaden uppskattas redan nu till omkring 3 miljarder euro – och då saknas fortfarande många kringkostnader, som exempelvis nya tåg.
På sikt måste vi också fråga oss: vad händer med Kustbanans trafik om Västbanan byggs? Risken är att den befintliga och fungerande linjen försummas, till nackdel för de tiotusentals invånare som redan nu använder den.
I veckan deltog jag i SFP i Esbos tillställning i Iso Omena, tillsammans med Christina Gestrin, Karin Cederlöf och Henrik Wickström. Det var glädjande att konstatera att vi inom SFP, över kommungränserna, är eniga: Västbanan är inte rätt väg framåt. Vi behöver satsningar som stärker befintlig infrastruktur, inte megalomaniska prestigeprojekt som tömmer kommunernas kassor och gynnar få.
Det är dags att vi säger stopp till denna dyrbara fars och i stället fokuserar på hållbara, realistiska och lokalt förankrade lösningar.
TONY BJÖRK
Kommunfullmäktigeordförande i Kyrkslätt, SFP
