VUORENMÄEN koulu. Kuva: Kirkkonummen kunta
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
Veikkolan ja Vuorenmäen koulut yhdistetään 1.8.2026KIRKKONUMMI
Suomenkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan asialistalla on tiistaina 11.11. esitys Veikkolan koulujen yhdostämisestä yhdeksi hallinnolliseksi yksiköksi.
Lautakunnalle ehdotetaan, että se päättää muodostaa Veikkolan koulusta ja Vuorenmäen koulusta 1.8.2026 alkaen yhden yhtenäisen peruskoulun. Muodostettavan yhtenäisen peruskoulun nimi olisi Veikkolan koulu.
Koulujen yhdistämisen taustalla on Veikkolan alueen oppilasmäärän väheneminen noin 200 oppilaalla vuoteen 2030 mennessä. Tarkastelun näkökulmina ovat olleet myös tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas organisoituminen sekä koulun toimivat johtamisrakenteet ja sujuvat prosessit. Suomenkielinen opetus on valmistellut ehdotuksen koulujen yhdistämisestä 1.8.2026 alkaen.
Koulujen yhdistämistämisen valmistelu aloitettiin opetusjohtajan ja koulujen rehtoreiden toimesta elokuussa 2025. Henkilöstö, oppilaat ja huoltajat ovat puoltaneet koulujen yhdistämistä keskustelutilaisuuksissa.
Koulujen yhdistämisen jälkeen toimintaan jää vain yksi hallinnollinen yksikkö, jonka nimi tulee olemaan Veikkolan koulu. Opetusta tullaan järjestämään sekä Veikkolan koululla että Veikkolan koulun Vuorenmäen toimipisteessä. Arvioinnin mukaan koulujen henkilöstölle yhdistäminen tuo monia etuja, kun oppilashallinto, henkilöstöhallinto ja taloushallinto yhdistetään.
Oppilasmäärän vähenemisen vuoksi nykyisen Vuorenmäen koulun vapautuvat opetustilat voidaan siirtää varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen käyttöön.
Muodostettavalla yhtenäisellä peruskoululla on yksi rehtori, yksi virka-apulaisrehtori ja yksi johtoryhmä. Lisäksi koulussa tulee toimimaan luottamustoiminen apulaisrehtori.
Vaihtoehtona koulujen yhdistämiselle ja yhtenäisen peruskoulun muodostamiselle on, että Veikkolan koulu ja Vuorenmäen koulu tulevat toimimaan jatkossakin erillisinä yksiköinään. Erillisinä yksikköinä toimiminen ei ole kuitenkaan tila-, henkilöstö-, talous-, ym. resurssien näkökulmasta tarkoituksenmukaista eikä oppilaiden näkökulmasta perusteltua.
