Jussi Salo
KIRKKONUMMI
LänsiradastaTauon jälkeen neuvottelut hankkeen suhteen jatkuvat taas.
Kyse on lähinnä sen kotimaisesta rahoituksesta (EU:han ei myöntänyt CEF-rahoitusta), josta valtion ja kuntien osuus olisi 400 miljoonaa euroa molemmille. Radanvarsikunnat vastustavat näin suurta osuutta. Radan ensimmäiseen vaiheeseen menisi 1,3 miljardia euroa, joten rahoitukseen jää vielä 500 miljoonan lovi, jonka täyttämiseksi ajatellaan velkarahaa.
Itse hanketta on luonnehdittu korvaavaksi radaksi, eli substituutiksi, Rantaradalle, mitä se ei todellakaan ole. Rantarataa on alettu edistää, mikä on hyvä asia koska julkinen liikenne Kirkkonummelta, keskustan alueelta, länteen muuten on lähes olematon.
Asemia Kirkkonummelle tulisi vain yksi, ja ehkä olen väärässä, mutta ainakin minulla on se käsitys että veikkolalaiset muutenkin käyttävät paljon autoa liikkuessaan. Sen lisäksi Veikkolasta on hyvät linja-autoyhteydet sekä itään että länteen.
Helsingistä länteen on meneillään kalliita kiskoliikenne-, sekä varikkohankkeita, joista osa on välttämättömämpiä verrattuna kalliiseen Länsirataan, joka tuo parhaimmillaankin vain marginaalisen lisäarvon.
MARKKU ALANNE
VTM/ YRITTÄJÄ