LINDHOLM sanoo, että tämän vuotisen rallin reitti on aika uniikki. Kuva: Hannu Rainamo
Jussi Salo
RALLI
Lindholm kotiralliin suoraviivaisella strategiallaWRC SUOMEN MM-RALLI, JYVÄSKYLÄ
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen starttaavat Toksport WRT:n Škoda Fabia RS Rally2:lla kotiralliinsa luottavaisina. ”Ajoimme viime viikolla hyvät testit ja kaikki on kunnossa tulevaan”, Lindholm toteaa.
Toksport WRT:n Škoda Fabia RS Rally2:lla kilpailevien Emil Lindholmin ja Reeta Hämäläisen edessä on kotikilpailu ja rallin MM-sarjan nopein yksittäinen MM-osakilpailu, johon kaksikko starttaa hyvillä mielin.
- Suomen MM-ralli on ehdottomasti yksi kauden kohokohdista. En ole hetkeen ajanut kovavauhtisilla suomalaisilla sorateillä, mutta meillä oli viime viikolla hyvät testit. Škoda on hyvässä iskussa ja tuntui siltä, että pääsimme MM-sarjan uuden rengasvalmistajan kanssa sinuiksi. Toivotaan, että sää pysyy lämpimänä ja aurinkoisena niin kuljettajat ja katsojat pääsevät nauttimaan kilpailusta.
Lindholm sanoo, että tämän vuotisen rallin reitti on aika uniikki.
- Aikaisempina vuosina reittiä on jossain määrin vedetty hitaammille ja samalla heikkokestoisimmille teille. Tänä vuonna pehmeitä osuuksia on vain nimeksi ja reitti on vedetty perinteisimmille kovavauhtisille teille.
- Edessä on ralli, jossa aikaerot eri luokkien kärjessä ovat vähäisimmät. Suomen MM-rallissa on vaikea ajaa isoja eroja muihin tai vaihtoehtoisesti ajaa isoja eroja kiinni, Lindholm muistuttaa.
Neljän kilpailupäivän mittainen reitti käsittää 20 erikoiskoetta, joista Lindholm nostaa kolme pätkää, joille hän itse matkustaisi rallia seuraamaan.
- Perjantaina menisin Myhinpäähän, vaikka EK on vähän kaukana. Hurja ja hieno EK alusta loppuun, jossa on vauhdikasta katseltavaa. Lauantaina ajettava Västilä on erikoiskokeena hieno. EK:n alussa on vauhdikkaita paikkoja, joissa on hyvä näkyvyys ja auton näkee pidemmän matkaa. Sunnuntaina menisin ilman muuta Kakaristoon, jossa on koko päivälle rallia sekä myös kokoomatauko ja rallin maali, Lindholm luettelee.
Vaikka Suomen MM-rallissa lauantai on erikoiskoekilometreiltään rallin pisin päivä niin Lindholm näkee, että rallin ratkaisut pitää tehdä alusta loppuun tasaisen kovalla suorittamisella.
- Suomen MM-rallia tulee lähestyä aika suoraviivaisella strategialla: kovaa pitää mennä koko ajan. Tavoitteemme on olla kärkikahinassa mukana. Parasta mahdollista suoritusta lähdemme tekemään ja nauttimaan rallista, Lindholm summaa.
Suomen MM-ralli lyhyesti:
Suomen MM-ralli Suomi käynnistyy torstaiaamuna klo 9:01 Ruuhimäessä ajettavalla testierikoiskokeella. Tositoimiin päästää vielä saman päivän aikana, kun legendaarinen Harjun kaupunkierikoiskokeella (EK 1, 2,58 km) avaa rallitapahtuman klo 19:05.
Perjantain ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta: Laukaa (EK 2/6, 17,96 km), Saarikas (EK 3/7, 15,78 km), Myhinpää (EK 4/8, 14,47 km), Ruuhimäki (EK 5/9, 7,76 km), ja päivän päätteeksi toinen ajokerta Harjulla (EK 10, 2,58 km).
Lauantai on viikonlopun pisin päivä, ja sen kahdeksan erikoiskoetta kattavat yhteensä 142,16 kilometriä. Päivän aikana ajetaan neljä erikoiskoetta kukin kahdesti. Ohjelmassa ovat Parkkola (EK 11/15, 15,51 km), Västilä (EK 12/16, 18,94 km), Päijälä (EK 13/17, 20,19 km) ja Leustu (EK 14/18, 16,44 km).
Tämän vuotinen Suomen MM-ralli huipentuu sunnuntaina kahteen ajokertaan legendaarisella Ouninpohjalla (EK 19/20, 23,98 km), joista jälkimmäinen toimii Power Stage -erikoiskokeena. Rallin juhlallisuudet nähdään Kakaristossa Jämsässä alkaen klo 14:15.